Koulutusten materiaalit
2023 “Missä ne kirjat on?” – kirjastot pienenevissä tiloissa
- Kirsi Mäenpää: Kaisa-talo elää ajassa
- Antti Peltonen: Turun yliopiston kirjaston muutosmatka 2020-luvulle – organisaatio, toimipisteet ja asiakaspalvelun evoluutio
- Elena Svahn: E-kirjat – lukemisen tulevaisuus muuttuvassa kirjastossa
- Tuula Koponen: Hiljaisuutta! – asiakaspalautteesta remonttiin
- Nina Kivinen: ”On vaikea keksiä, mitä Lähde-kirjastosta puuttuu” – vai onko?
2021 ”Etänä ja läsnä – ihminen ja kone asiakaspalvelijana -webinaari”
- Elina Kähö: Työntekijät tieteellisen kirjaston muutoksessa
- Topias Salonen: Asiakassuhteiden luominen verkossa
- Minna Kivinen: Videoneuvontaa kirjastossa etäläsnäolorobotilla: kokemuksia asiakkaan ja asiakaspalvelijan näkökulmasta sekä demo
- Tytti Leppänen: Ihminen verkkoviestijänä
2019 ”Pysy pinnalla – navigointitaitoja kirjastoille”
- Juha Leppämäki: Alternative access – vaihtoehtoinen saatavuus
- Johanna Vesterinen: Bon voyage! Varastokirjaston palvelut Kohan myötä
- Miltä kirjastojärjestelmät näyttävät ammattilaisten näkökulmasta – demot
- Jonna Toukonen: Tritonia-Koha
- Riikka Saharinen: Alma
- Soile Hakonen: Aurora-kirjastojärjestelmä Suomen Pankin kirjastossa
- Heikki Slåen: Muutoksen hallinta, itsensä johtaminen ja itseohjautuvuus muutosten keskellä
2018 ”Paluu tulevaisuuteen – asiakaspalveluympäristön vanhat kujeet ja uudet metkut”
- Johanna Rahunen: Robotti asiakaspalvelussa – kokemuksia Kelan chattirobottikokeiluista
- Elina Auvinen: Minä, me ja tulevaisuuden työ – miten vahvistamme yhdesssä hyvinvointiamme muuttuvassa työssä
- Riitta Taarasti ja Lissu Rossi: Iloa ja keveyttä some-viestintään – case Kirjastokaista ja lukukoira Sylvi
- Meri Kytö: Kirjaston äänimaisema – viihtyisyyttä, suunnittelua, kitkaa
2017 ”Mitä saisi olla? – palautteet palvelujen perustana”
- Maija Saraste: Kuuluuko asiakkaan ääni? – kirjaston asiakaspalvelun kehittäminen
- Petri Mertanen: Googlen ilmaisten analytiikkatyökalujen hyödyntäminen (aikuisten oikeasti)
- Tuomas Gustavsson: Knowledge Unlatched – avoin tieto globaaliksi
- Päivi Ylitalo-Kallio: Käyttäjäkysely 2017 – AMK-kirjastojen käyttäjäkysely Metropolian kirjastossa
- Nina Kivinen: Valitusta ja vaikuttamista – palautteen monet reitit
- Christian Kvarnström: Micromarc 3 – tulevaisuuden kirjastojärjestelmä
- Ilmari Jauhiainen: LibQUAL – laatutyökalu apuna kirjastopalveluiden kehittämisessä
- James Edwards: Helping you get the most out of your OpenAthens Reporting
2016 ”Parasta on muutos – kirjastopalvelujen avoin tulevaisuus”
- Jarmo Saarti: Kirjaston muutos – saneeraamista vai palveluiden kehittämistä (case UEF)
- Martti Raevaara: Oppimisen tulevaisuus – tiedon jakamisen ja rakentamisen uudet tuulet. Osa 1, osa 2, osa 3 ja osa 4
- Kimmo Laine: Kotimaiset kustantajat, välittäjät ja kirjasto – ristiriidat ja yhteiset tavoitteet
- Johanna Tevaniemi: Asiakaspalvelua ja oppimistiloja tuunaamassa
- Matti Ristiluoma: FOLIO – the Future of Libraries is OPEN
- Saara Ihamäki: Tilaa ajatuksille
- Miia Willman: Kirjasto elvyttävänä tilana
2015 ”No muotoutuuko se palvelu?”
- Päivi Salmén: Asiakaspalvelu – luovaa toimintaa vai pakkopullaa?
- Reetta Kerola: Asiakaslähtöinen suunnittelu ja sen mahdollisuudet kirjastopalveluille
- Kimmo Laine: Sähköiset lehtipalvelut asiakaslähtöisen suunnittelun tukena
- Heli Kokkinen: Ympäri käydään ja yhteen tullaan – kokemuksia rotatoinnista, tiloista ja muista Turun yliopiston kirjaston uudistuksista
- Tom Widerstöm: Development of (EDS) Applications and Design – How we work with Apps to enhance and add the experience of our customers
- Henri Linnanketo: Case-tutkimus – kolmen kirjaston kokemuksia ja hyötyjä palvelumuotoilun käytöstä
- Erva Kostiainen: Palveluviestintä kirjastossa – mitä jäi käteen palvelumuotoilusta? (prezi)
2014 ”Tuuletetaan palveluajattelua! – kirjastopalvelut uuteen nosteeseen”
- Jarmo Saarti: Miten ne palvelut tehtiin – Joensuun ja Kuopion yliopiston kirjastoista Itä-Suomen yliopiston kirjastoksi
- Kirsi Lukkanen: Kaisan asiakaspalvelun organisoinnista ja siitä kuinka palvelumuotoilua on hyödynnetty
- Heli Kokkinen: Konkretiasta konseptiin – palvelujen kehittämistä Turun yliopiston kirjastossa koko henkilöstön voimin
- Veera Mujunen: Asiakaspalvelu, kirjaston rooli ja näkyvyys verkkoaineistoissa
- Kaisa Rissanen: Asiakkaiden parhaaksi – Palvelukatu
- Matti Raatikainen: Asiakkaat mukaan – Aalto-yliopiston oppimiskeskuksen uudet tilat ja uusi palvelukonsepti
2013 ”E-kirjat – uusi luku”
- Terhi Sandgren & Tiina Immonen: Lääkärin määräys: yksi tabletti per opiskelija – iPad ja e-kirjat Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa
- Veera Mujunen: E-kirjahylly tulee käyttäjän luokse – välittäjä ja kirjasto yhteistyössä
- Kaarina Meriläinen: Saako olla e-kirja? – sähköiset kirjat ja niiden käytön edistäminen Itä-Suomen yliopiston kirjastossa
- Aleksi Tykkä: E-kirjat tulee – oletko valmis? – pohdintaa e-kirjojen käytöstä sekä niihin liittyvistä suurista odotuksista
- Nina Kivinen: ”Hei, mä lainaisin sellaisen iPadin”… ja miten tähän päästiin – kokemuksia JYKin Sähköisen kirjan teknologia -hankkeesta
- Arja Tuuliniemi: Kotimaista uutuuskirjallisuutta sähkökirjoina – käyttäjien kokemuksia eBib-palvelusta
2012 ”Uudet käyttäjät, uusi yleisö, uusi asenne”
- Terhi Vilkman: Kokeilupiste – kirjaston käyttäjät muovaamassa huomisen arkea
- J. Tuomas Harviainen: Pelit, pelaajuus ja pelaamiskulttuurin muutos – merkitys ja vaikutus kirjastoille
- Ari Haasio: Kirjastoalan koulutuksen vastaavuus uusiin tavoitteisiin
- Veera Ristikartano: ”Vain muutos on pysyvää” – kirjastoammattilaiset haasteiden meressä, muuttuva toimintaympäristö, sisällöt, palvelut ja kirjaston arki
- Pälvi Kaiponen: Uusi, uljas keskustakampuksen kirjasto Kaisa-talossa – tuoreinta ajattelua suomalaisessa kirjastorakentamisessa, mitä haettiin, mitä saatiin
2011 ”Mitä e-kirjarintamalla tapahtuu juuri nyt?”
- Elena Sorvari: Ebscon e-kirjojen hankintamallit ja lisensiointiehdot
- Juha Tarvainen: Ellibsin e-kirjojen hankintamallit ja lisensiointiehdot
- Mari Aaltonen: Aalto-yliopiston kokemukset e-kirjojen lisensioinnista
- Kai Halttunen: eKirjan käyttökokemuksia
- Christian Knudsen: Practical experiences with ebooks, and going e-only at Copenhagen University Library
- Aija Laine: Yleisten kirjastojen tarpeet suhteessa digitaaliseen aineistoon
2010 ”Kehitä ja päivitä sosiaalisen median taitojasi”
- Antero Aunesluoma: Sosiaalinen media. Osa II : konkretiaa. Miten viestin verkossa? Twitter, Facebook, RSS-syötteet
- Mervi Ahola & Marko Rinne: Sosiaalisen median hyödyntäminen viestinnässä Tampereen yliopiston kirjastossa (prezi)
- Jussi Kettunen: LM Tietopalveluiden esittely
- Lea Salo: Sosiaalista elämää Entressessä – sosiaalisen median pelisäännöt, millä profiililla työntekijä esiintyy verkossa, asiakkaiden sosiaalisen median koulutus …
- Auli Toom: Hiljainen tieto – vai tietäminen – asiantuntijatyön voimavarana ja haasteena
2009 ”Kehitä ja päivitä asiakaspalvelutaitojasi”
- Antero Aunesluoma: Sosiaalinen media oppimisympäristönä (SlidePlayer)
- Marja Sarvilinna: Jyväskylän seudun kirjastojen henkilöstövaihto – miten kaikki alkoi ja missä ollaan nyt
- Tiina Alam: Erasmus-vaihdossa Skotlannissa (html)
- Marjaana Salminen: Uutta oppimassa Suomessa ja Unkarissa
- Kaisa Virtanen: Vaihtokokemuksia Prahasta
- Tuula Ruhanen: Kirjastosihteerien oppimispolut II
- Maarit Putous: Näkemyksiä Google-sukupolven informaatiolukutaidosta
2008 ”Asiakaspalvelupäivä – teemana muutos”
- Jarmo Saarti: Maailma muuttuu – pysyykö kirjasto mukana
- Jari Hyyti: Turvallisuus työssä ja uhkatekijät
- Tiina Saarelma-Thiel: Työelämän muutoksen hallinta
- Tuula Ruhanen: Esimies-alainen-suhde ja kirjastosihteerien oppimispolut
- Kristina Virtanen: Kansainvälinen kirjastokenttä